Title Image

Gode samtaler giver fornyet energi – og gavner bundlinjen

Gode samtaler giver fornyet energi – og gavner bundlinjen

 

Vi bruger mange ressourcer på gode arbejdsredskaber: den nyeste teknologi, den hurtigste software. Men samtaler er et værktøj, vi ofte nedprioriterer. Selv om god samtale giver fornyet energi og arbejdsglæde. Man kan bare mærke, at det rykker.

 

Ovenstående citat kom fra en af mine kontorfæller sidste uge. Jeg skulle øve mig i at sælge et kursus om gode samtaler på arbejdspladsen, og havde bedt nogle kolleger om at få sparring til min salgstale.

Og jo, nogle gange glemmer vi nemlig det, der ligger lige for: At værdsætte gode samtaler. Husker du sidste gang, du gik glad fra en samtale med masser af energi? Eller omvendt: hvornår havde du en samtale der simpelthen trak al energi ud af dig?

 

Gode samtaler – lige netop nu

Lige nu, hvor vi skal genopfinde os selv på jobbet, har vi ekstra brug for gode samtaler. På en måde kan situationen under genåbningen sammenlignes med, at man starter på et nyt job. Man er dødtræt i den første tid, fordi omgivelserne og omgangsformerne er helt nye. Men vi ved godt, at det hører med til et nyt job, og vi er bedre til at passe på os selv. Når nu det samme sker på vores velkendte arbejdsplads, så sætter det virkelig gang i alarmberedskabet hos vanedyret i os. Hjernerne er overbeviste om, at der bliver kørt om hjørner med os. Hvis vi ikke også havde haft noget logisk sans, ville vi løbe skrigende bort.

Så er der også alt det andet, der kommer oveni: Vi har bragt ofre for at få det hele til at fungere – både på arbejde og derhjemme. Vi har savnet kollegerne. Og virussen ligger stadig på lur. Der bliver bygget en spænding op i kroppen, og den skal før eller senere aflades. Hvis det ikke sker på en god måde, så må det blive på en uhensigtsmæssig måde. Samtaler er gode lynafledere.

 

Tre typer samtaler

De fleste samtaler handler – logisk nok – om det, der skal produceres. At tale om, hvordan vi kan få det hele til at fungere på trods af regulativer, smittefaren og økonomiske udfordringer. Men hvis det praktiske skal fungere, skal vi også have samtaler, der reducerer de opbyggede spændinger i kroppen. Vi skal nemlig også tale om vores faglighed – det vi brænder for. Og så skal der ikke mindst være tid til at tale om, hvordan vi rent personligt har det.

 

”Vi har ikke tid”

De rigtige samtaler til den rette tid gør underværker. Det er nemmere at ordne de praktiske ting, når man ved, at der på et andet tidspunkt bliver tid til at nørde om det faglige, eller til at tale om anerkendelse og følelser. Sparer vi den tid væk, risikerer vi, at samtalerne suger al energi ud af os. Og det påvirker arbejdsglæden og bundlinjen.

Genåbningen efter Covid-19 er en god anledning til at starte nye vaner. Tricket er at skille de tre samtaler fysisk ad, så de bliver en del af mødekulturen. Fx daglige tavlemøder om det praktiske, hvor man står op. Faglige fordybelsesmøder med forskellige emner, som også kan holdes online. Og en ugentlig fælles morgenmad eller eftermiddagskage med en runde om, hvordan vi har det. Forskellige fysiske rammer gør det nemmere at holde fokus på, hvilken type samtale, vi har gang i.

 

Gevinst på flere planer

Tilbage til salgstalen og min kontorfælle. ”Jeg stiller gerne op, men jeg ved ikke så meget om det, du arbejder med”, sagde hun. Men det gjorde hun, og på flere planer. Udover, at hun gav mig rigtig god input til salgstalen, gav hun mig anerkendelse ved at give lidt af sin tid. Vi gik begge fra mødet med fornyet energi.

 

Er du leder, TR eller AMR og vil du gerne komme i gang med gode samtaler på din arbejdsplads? Så er det lige nu et godt tidspunkt at starte med nye rutiner. I samarbejde med Vi2Sammen  tilbyder jeg sparring til opstart af de tre typer samtaler. Vil du høre mere, så skriv til mh@moniquehartmann.dk.