Trivselsmåling: fire tips til bedre resultater
Det er sæson for trivselsmåling. Vi har prøvet det før. Vi har et billede af, hvad trivsel betyder. Vi har købt gode app’s med rapporter og handlingsplaner. Men vi har stadig svært ved at lave opfølgningen på resultaterne. Fordi vi ikke kan købe os til resultaterne, vi skal selv ville skabe dem.
Her er fire gode tips til at skabe bedre resultater med trivselsmålingen:
1. Inden trivselsmålingen: Hvad vil du helst måle?
Den store frygt ved trivselsmålingen er lange spørgeskemaer, som tager lang tid at udfylde. Engang var det vigtigt med mange spørgsmål, så medarbejderne fik et billede af, hvad trivsel egentlig bestod af (og så er det også godt for benchmarkingen), men nu ved vi godt, hvad der giver trivsel og hvad vi mangler. Nogle gange ville man ønske sig, at der var en genvejstast: Ved du præcis, hvad det er, I bøvler med i det daglige? Så gå direkte videre til sidste spørgsmål ”I øvrigt mener jeg …”.
De færreste af os har dog indflydelse på spørgsmålene i skemaet. Prøv i stedet at stille hinanden disse to spørgsmål inden målingen:
- Hvad er du mest nysgerrig på, at der vil komme ud af trivselsmålingen i år?
- Hvad tror du, der virkelig vil gøre en forskel for trivsel i vores daglige arbejde?
Når du har tænkt lidt over det, bliver det meget nemmere at sætte dine krydser. Og det fremmer motivationen til at svare – men mere om motivation senere.
2. Tilbagemeldingen efter trivselsmålingen: fokus på den daglige arbejdsglæde
Dagen for dialogmødet er kommet. Præsentationen af rapporten er knap nok kommet i gang, før nogen siger: ”Det var noget helt andet, jeg tænkte på, da jeg besvarede spørgsmålet”. Hvorefter en anden siger ”Jeg tænkte på endnu noget andet”. Og en tredje siger ”Jeg forstod slet ikke spørgsmålet”. Og så tænker man: Åh nej – here we go again!
Mit råd er: drop gennemgangen af rapporten i plenum. Lad folk i stedet snakke i par om følgende to spørgsmål:
- Hvad har du hæftet dig mest ved af det, der er kommet ud af trivselsmålingen i år?
- Hvilke ting kunne få dit daglige arbejde til at glide bedre?
Svarene kunne være: Vi skal have gjort noget ved vores mødekultur. Eller: Det ville give en bedre start på dagen, hvis folk kommer 10 min før vagtskiftet. Måske kan du selv mærke et lille suk bare ved at læse det: ”åh, det ville være rart!” Der finder mange små praktiske ting, som har en positiv indflydelse på mindre stress, mindre mikrostyring, omgangstonen, m.m. Ting, som er meget nemmere at lave om på, når I i fællesskab beslutter, at det er det, I vil!
3. Løbende opfølgning mellem trivselsmålinger: involvér alle
Jeg lovede at komme tilbage til det med motivationen. Her er vi kommet til det, der virkelig skaber motivation: resultater! Der skrives mange bøger om motivation, adfærdsdesign og forandringsledelse. Det korte af det lange er, at man bedst kan lide de ændringer, man selv bestemmer.
Så når I til dialogmødet har fundet og prioriteret en række praktiske ting, der kan gøre livet lettere, skal du gøre noget modigt: Uddelegér og involvér:
- Uddelegér 4-5 opgaver, der giver mulighed for små konkrete succeser. Sørg for at alle bliver involveret i en opgave, de selv vælger. Hver gruppe skal have kompetence til at kunne tage de nødvendige beslutninger for implementeringen.
- Gør status og følg op på hvert personalemøde. Dermed har I mulighed for at sætte flueben, når I kommer i mål. Men også for at holde fast i motivationen undervejs, når det driller at komme i mål.
Der er nogle, der påstår, at der ikke findes quick fixes til at skabe mere trivsel. Men samarbejdet om små, konkrete og selvvalgte ændringer bringer som regel mere trivsel end lange abstrakte handlingsplaner.
4. Hvad kan du lave om på fra i dag?
At måle trivsel kan sammenlignes med at stille sig på vægten: Hvis man ikke ændrer adfærd mellem målingerne, så viser vægten det samme næste gang. Hvis der bare var en lille ting, du vil ændre på din arbejdsplads, hvad kunne det så være? Måske at tilbyde eller bede om hjælp lidt oftere, eller at sætte fokus på omgangstonen? Skriv en note i din kalender om hvad du vil sætte fokus på, så det popper op fx hver tredje uge.
Som erhvervspsykolog har jeg hjulpet mange arbejdspladser med opfølgning på trivselsmålingen. Send mig en e-mail, så sender jeg en gratis opskrift på et dialogmøde: mh@moniquehartmann.dk