Title Image

Sådan reagerer vi på arbejdspladsen i krisetid

Sådan reagerer vi på arbejdspladsen i krisetid

I en krisetid sættes en del af de almindelige forhold og spilleregler på arbejdspladsen ud af kraft. Nogle har fået utrolig travlt, og har fået lange og måske mere meningsfulde arbejdsdage. Andre har måtte lede længe efter noget at rive i. Her er fire mulige reaktioner på coronakrisen, og hvad du kan bruge det til, når vi kommer til the new normal.

 

  1. Måske er du en af dem, der trives godt med, at spilleregler bliver sat ude af kraft? Du får ligefrem energi af, at der er mange problemer, som vi aldrig har oplevet før. Lige pludselig får du øje på, at du kan gøre en forskel. Noget, som du er hammer god til, men sjældent får lejlighed til at bruge. Samtidig får du frie rammer for at udfolde dig, og alt initiativ modtages med kyshånd. Samarbejdet glider bare. Måske giver det dig endda en smule dårlig samvittighed, at du nyder krisen…

Når den almindelige hverdag melder sig igen, kan du få adrenalin abstinenser: en rastløshed, der prøver at dække over, at du faktisk er rigtig træt. Giv dig selv tid til at restituere ved at tage et par fridage. Dem, der ikke har haft så travlt, står klar til at tage over. Sluk telefonen, og brug lidt tid på hvilke nye typer opgaver du har løst? Er det noget, der kan bringes i spil i fremtiden?

 

  1. Andre kan lige netop blive handlingslammede af samme situation. Måske er det ikke dine kompetencer, som kunderne eller organisationen lige nu råber på – selv om du selv godt ved, de har brug for dem. De har simpelthen andre ting i hovedet. Og det bekymrer dig at tænke over, hvem der bliver heltene og taberne, når krisen er ovre.

Din udfordring består i kunsten at sidde på dine hænder. Når de nye helte skal restituere, bliver der brug for at tage fat i hverdagsopgaver.  Og 80% – hvis ikke mere – af opgaverne i den nye fremtid vil være af samme karakter som før. Stol på det, du er god til!

 

  1. En tredje kategori er dem, der er gode til at opmuntre andre. Det kunne måske være dig, der har opfundet begrebet ”online kaffesalon”? Eller du er god til at ringe eller skrive små beskeder til dine kolleger. Du evner at sætte ord på, hvorfor vi har det så svært ved krisen, og er god til at lytte. Du hjælper andre, når du siger, at det er helt ok ikke at kunne slappe af og at savne de andre.

Du kan få folk til at åbne op, som gavner samarbejdet og den gode kommunikation. Du gjorde det måske også inden krisen, uden at nogen lagde mærke til det? Krisen har vist, at der er brug for din evne, og at den kan sættes på dagsorden i form af konkrete handlinger. Bliv endelig ved!

 

  1. Til sidst er der dem, der udstråler ro og overskud på jobbet. Du formår at holde hovedet koldt, og folk føler sig trygge ved din professionalitet. Det er det, der hører med til dit job, om du nu er læge, skolelærer eller kassemedarbejder. Måske reagerer du ikke specielt anderledes på krisen. Til gengæld kan du have brug for at komme af med frustrationerne efter arbejde, fordi andre opfører sig mærkelige. Husk at give dig selv tid til det.

Du hjælper os andre med at huske, at samfundssindet er vigtigere end individet. Det glemmer vi nemt, når alt går godt. Jeg håber inderligt at du bliver ved med at minde os om det i the new normal.

 

Mange af os viser lige nu nogle kvalifikationer, der ikke står i vores jobbeskrivelse. Hvilke faglige og personlige kvalifikationer har du bragt i spil, og hvilke muligheder kan de give dit arbejdsliv i fremtiden?

 

Denne artikel er baseret på mine erfaringer som erhvervspsykolog. Jeg holder foredrag om reaktioner på store ændringer og kriser på arbejdspladsen, og hjælper med, hvordan man kommer videre bagefter. Hvis det kunne være noget for dig eller din arbejdsplads så skriv til mh@moniquehartmann.dk.